ایمپلنت دیجیتال دندان

ایمپلنت دیجیتال دندان

ایمپلنت دیجیتال دندان چیست؟

ایمپلنت دیجیتال دندان یک روش پیشرفته برای کاشت دندان است که از فناوری‌های دیجیتال بهره می‌برد و در تمام مراحل خود از آن استفاده می‌کند. استفاده از تجهیزات به‌روز در این روش، باعث می‌شود که فرایند درمان برای بیماران ساده‌تر و کارآمدتر باشد.

در ادامه، با توضیحات کامل در مورد ایمپلنت دیجیتال و معرفی بهترین کلینیک دندانپزشکی ایمپلنت دیجیتال در قم، همراه شما خواهیم بود.

 

فناوری های ایمپلنت دیجیتال به صورت زیر است:

 

اسکن دیجیتالی دهان به جای قالب گیری با خمیر دندانپزشکی

اکثر ما تجربه آزاردهنده‌ای از قالب‌گیری با خمیر دندان را داشته‌ایم. این فرآیند معمولاً به معنای باز داشتن دهان و تحمل چربی خمیر در دهان برای چند دقیقه است که با بوی ناخوشایند و طعم ناخوش آن، آدم را ناخوشحال می‌کند و گاهی اوقات حتی باعث می‌شود که آدم زده شود. اما حالا با روش قالب‌گیری دیجیتال، این مشکل حل شده است. در این روش، نیازی به استفاده از خمیر نیست؛ به جای آن، دهان شما با یک دستگاه دیجیتال اسکن می‌شود. تصاویر به سرعت به کامپیوتر ارسال می‌شوند و پروتزساز می‌تواند به زودی شروع به کار برای ساخت ترمیمات دندانی شما کند.

 

عکس برداری دیجیتالی

یکی از پیشرفت‌های جذاب در حوزه دندانپزشکی، استفاده از عکسبرداری دیجیتال است. در این روش، دیگر نیازی به قرار دادن فیلم در دهان نیست؛ عکس‌ها به وسیله دستگاه‌های دیجیتالی گرفته می‌شوند. با این حال، برای تمام موارد، این روش مناسب نیست و ممکن است در برخی موارد هنوز نیاز به عکسبرداری معمولی دندان باشد.

 

دوربین داخل دهانی

دندانپزشک با استفاده از دوربین‌های داخل دهانی، به راحتی می‌تواند وضعیت کل دندان‌های شما را بررسی کرده و ساختارهای داخل دهان را با دقت بزرگنمایی و تحلیل کند. این دوربین با یک لامپ کوچک همراه است که فضای دهان را به طور کامل روشن می‌کند و تصاویر واضح و بزرگی از لثه، دندان‌ها و مناطق دیگر را بر روی صفحه نمایش نشان می‌دهد. همچنین، این ابزار قادر به ثبت عکس یا فیلم است که برای پرونده پزشکی شما مفید است.

استفاده از این روش به منظور تشخیص دقیق‌تر پلاک، پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه، ترک‌خوردگی یا شکستگی دندان‌ها، جدا شدن پرکردگی و سایر مشکلات دهانی و دندانی بسیار موثر است. قبل از هر گونه درمان ایمپلنت، اطمینان حاصل شود که لثه و دندان‌های اطراف منطقه مورد نظر در وضعیت بهتری قرار دارند تا به نتیجه‌ای مطمئن و موفق برسیم.

 

مدل سازی سه بعدی کامپیوتری

برای جراحی کاشت ایمپلنت دندان، از راهنمای جراحی دیجیتال استفاده می‌شود که با استفاده از مدل‌سازی سه‌بعدی رایانه‌ای، وضعیت استخوان و عصب در محل کاشت دقیقاً مشخص می‌شود. این اطلاعات به دندانپزشک کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی دقیقی برای جراحی ایمپلنت دندان انجام دهد و با کاهش حداقلی برش، عمل را اجرا کند. هرچه برش کمتری در جراحی وارد شود، دوره نقاهت کوتاه‌تر و درد پس از عمل کمتر خواهد بود. این راهنمای دقیق بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد تا تضمین شود که بافت‌های اطراف و عصب هیچ آسیبی نمی‌بینند و جراحی با دقت بالایی انجام شود.

 

تفاوت ایمپلنت دندانی دیجیتال و معمولی

دقت: در ایمپلنت دیجیتال به دلیل استفاده از طراحی سه‌بعدی، دقت بالایی وجود دارد که در ایمپلنت‌های معمولی اغلب احتمال خطا و کاهش دقت بیشتری وجود دارد.

تعداد جلسات: ایمپلنت دیجیتال با کمترین تعداد جلسات و زمان مورد نیاز، مقایسه به ایمپلنت‌های معمولی که نیاز به جلسات بیشتری دارند و این باعث می‌شود که مراحل درمان آن‌ها طولانی‌تر شود و روند بهبودی آن‌ها تأخیر بیفتد.

میزان تهاجمی بودن: ایمپلنت دیجیتال با نحوه‌ی کم‌تهاجمی که دارد، به شما اجازه می‌دهد که بهبود خود را سریع‌تر تجربه کنید. در برابر این، ایمپلنت‌های معمولی به دلیل تهاجم بیشتر، ممکن است با عوارض بیشتری روبرو شوند.

نتایج ظاهری: ایمپلنت دیجیتال به خاطر طراحی‌اش که به شکل و رنگ دندان‌های طبیعی تطابق دارد، نتایج ظاهری بسیار طبیعی‌تری به شما می‌دهد. به علاوه، این نوع ایمپلنت به دلیل اینکه کمتر حجیم به نظر می‌رسد، به شما احساس طبیعی‌تری از دندان‌های خود می‌دهد.

هزینه: ایمپلنت دیجیتال به دلیل پیشرفت‌هایش که منجر به روند بهبود سریع‌تر و کاهش مراحل درمان می‌شود، با هزینه‌ای کمتر نسبت به ایمپلنت‌های معمولی همراه است. از سوی دیگر، ایمپلنت‌های معمولی به دلیل دراز شدن مراحل درمان، هزینه‌های بالاتری را به همراه دارند.

سرعت بهبودی: در ایمپلنت دیجیتال، نتایج دلخواه خود را در چند هفته به دست می‌آورید، اما در ایمپلنت‌های معمولی ممکن است به علت عوارض و درد شدید، نیاز به دوره‌های نقاهت طولانی‌تری داشته باشید.

درنهایت پیشنهاد میکنم به بلاگ فرق لمینت و کامپوزیت دندان بروید و مطالعه کنید.

ایمپلنت دیجیتال دندان

مراحل ایمپلنت دیجیتال

۱-اسکن سه ‌بعدی فک(CBCT)

در روش ایمپلنت دیجیتال، دندانپزشک با استفاده از دستگاه‌هایی مانند سیتی اسکن یا CBCT، تصاویر سه‌بعدی دقیقی از فک بیمار گرفته و استخوان فک را به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهد. این دستگاه با چرخش دوربین رادیوگرافی حول سر بیمار، تصاویری دقیق و جامع از ساختار استخوان فک ایجاد می‌کند که به دندانپزشک اطلاعات دقیقی درباره‌ی ابعاد و وضعیت استخوان فک ارائه می‌دهد. این اطلاعات بسیار حیاتی برای برنامه‌ریزی دقیق و انجام عمل ایمپلنت است.

با استفاده از این تصاویر دقیق، دندانپزشک قادر خواهد بود ابعاد دقیق استخوان را تعیین کرده و عمل ایمپلنت را با دقت بالاتر و کیفیت بهتری انجام دهد.

 

۲-اسکن یا قالب ‌گیری از فک بیمار

در مرحله آماده‌سازی برای جراحی ایمپلنت، دندانپزشک از ابزارهایی مانند سرجیکال گاید استفاده می‌کند تا مکان دقیق قرارگیری دندان‌ها و بافت لثه بیمار را مشخص کند. این گاید مانند یک شابلون در عمل‌های هندسی عمل می‌کند که با قرار دادن آن بر روی فک بیمار، دندانپزشک می‌تواند با دقت مکان‌هایی را که باید با دریل کار کند و استخوان فک را تراشید، تشخیص دهد.

در صورتی که در کلینیک دستگاه چاپگر سه‌بعدی موجود باشد، اسکن از بافت نرم و دندان‌ها انجام می‌شود. در غیر این صورت، دندانپزشک قالب‌گیری از فک بیمار می‌کند و لابراتوار ایمپلنت دیجیتال می‌تواند با استفاده از این قالب، اسکن فک بیمار را انجام دهد. این اسکن سه‌بعدی از فک و سرجیکال گاید، به دندانپزشک یک دید کامل از بیرون و داخل فک و دندان‌های بیمار ارائه می‌دهد و این اطلاعات دقیق به دندانپزشک کمک می‌کند تا جراحی کاشت ایمپلنت را با دقت بیشتری و با بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته انجام دهد.

 

۳-کاشت فیکسچر ایمپلنت دیجیتال

در این مرحله، متخصص ایمپلنت با بررسی دقیق تمام عکس‌ها و اسکن‌های مراحل قبلی، محل کاشت پایه ایمپلنت را با استفاده از بی‌حسی دقیق تعیین می‌کند. با ایجاد یک شکاف کوچک در لثه و استفاده از دریل مخصوص، استخوان فک را می‌تراشد و پایه ایمپلنت دیجیتال را با دقت در این محل قرار می‌دهد.

ایمپلنت دیجیتال، به دلیل دقت بالا در برش و شکاف کوچک لثه، نیازی به بخیه کردن ندارد که این امر با ایمپلنت‌های سنتی که عموماً نیاز به بخیه دارند، متفاوت است. پس از قرار دادن فیکسچر ایمپلنت دیجیتال در استخوان فک، حدود ۸ تا ۱۲ هفته زمان لازم است تا پایه ایمپلنت با استخوان جوش بخورد و آماده برای نصب و نگهداری اباتمنت و روکش ایمپلنت دیجیتال شود.

 

۴-اتصال اباتمنت و روکش ایمپلنت دیجیتال

پس از گذشت ۸ تا ۱۲ هفته، پایه ایمپلنت دیجیتال با استخوان فک جوش می‌خورد و در مرحله بعد، اباتمنت و روکش ایمپلنت بر روی پایه نصب می‌شود، که به بیمار یک لبخند زیبا و طبیعی می‌بخشد.

 

ایمپلنت

 

مزایای ایمپلنت دیجیتالی

  1. افزایش دقت درمان
  2. کاهش درد و ناراحتی بیمار
  3. سریعتر شدن مراحل درمان
  4. سهولت ذخیره سازی تمامی اطلاعات و داده ها و نگهداری و ارسال فوری آنها

 

عوارض ایمپلنت دیجیتال

  1. عفونت محل کاشت دندان
  2. عقب ‌نشینی بافت لثه اطراف ایمپلنت
  3. التهاب سینوس‌ ها
  4. عدم ترکیب صحیح ایمپلنت با استخوان فک و امکان شل شدن آن‌ ها
  5. بروز درد یا بی ‌حسی لثه به دلیل آسیب عصبی بافتی

 

ایمپلنت دیجیتالی برای چه کسانی مناسب است؟

  • داشتن استخوان کافی و با کیفیت در محل کاشت و یا انجام پیوند استخوان در صورت توصیه دندانپزشک
  • سلامت دهان و لثه
  • وضعیت سلامتی مناسب در زمان جراحی (برای مثال اگر دیابت دارید باید بیماری تان تحت کنترل قرار بگیرد و سپس اقدام به جراحی کنید)
  • ترک سیگار از چند هفته پیش از جراحی تا چند هفته پس از جراحی
  • توانایی رعایت کردن اصول بهداشتی دهان و دندان

ایمپلنت

مراقبت پس از درمان ایمپلنت دیجیتال

مراقب رژیم غذایی خود باشید

بعد از جراحی، حفظ رژیم غذایی نرم بسیار حیاتی است. انتخاب غذاهایی مانند ماست، سوپ، تخم مرغ و پوره سیب‌زمینی، بهترین گزینه‌ها هستند که نیازی به جویدن زیاد ندارند و به شما کمک می‌کنند تا بهبودی خود را بهتر تجربه کنید. با پیشرفت در بهبودی، می‌توانید به تدریج غذاهای سفت‌تر را به رژیم خود اضافه کنید، اما ابتدا بهتر است با دندانپزشک یا جراح خود مشورت کنید تا بهترین راهکار برای شما مشخص شود.

 

سیگار کشیدن ممنوع

سیگار کشیدن یک عادت است که می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی بر روی فرآیند بهبودی بیمار داشته باشد، به خصوص در مواردی که عمل جراحی ایمپلنت انجام می‌شود. سیگار باعث کاهش توانایی بدن برای التیام می‌شود و ممکن است زمان بهبودی را به شدت طولانی‌تر از معمول کند. همچنین، استفاده از تنباکو خطر شکست ایمپلنت را نیز افزایش می‌دهد.

 

ایمپلنت دیجیتال برای چه کسانی بهترین گزینه برای جایگزینی دندان است؟

بیماران با تراکم استخوان کافی

تراکم مناسب استخوان فک، به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل برای موفقیت هر ایمپلنت دندانی، از جمله ایمپلنت‌های دیجیتال، بسیار اساسی است. برای افرادی که استخوان فک آن‌ها به اندازه کافی سالم و قوی است، شرایط بهتری برای پذیرش و ثبات ایمپلنت‌ها فراهم می‌آید. به عبارت دیگر، این افراد بهترین انتخاب برای دریافت ایمپلنت دندانی با کیفیت و مقاوم هستند که به آنها لبخندی زیبا و طبیعی را بازمی‌گرداند.

 

کسانی که به دنبال درمان و بهبودی سریع‌تر هستند

اشخاصی که دنبال جایگزینی سریع‌تر برای دندان‌های خود هستند، با استفاده از ایمپلنت دیجیتال می‌توانند بهره‌مند شوند؛ زیرا این روش به دلیل کاهش زمان جراحی و امکان بارگذاری فوری، گزینه‌ای سریع و موثر برای آن‌هاست.

 

بیمارانی که نیاز به کاشت دقیق ایمپلنت دارند

ایمپلنت‌های دیجیتال به خصوص برای مواردی که نیاز به دقت ویژه دارند، بسیار مفید هستند. به عنوان مثال، زمانی که ایمپلنت‌ها در نواحی حساسی از نظر زیبایی یا نزدیک به ساختارهای حیاتی مثل اعصاب قرار می‌گیرند، عملکرد بیشتری دارند.

 

افرادی که با روش‌های پیشرفته دندانپزشکی راحت هستند

بیمارانی که به دنبال روش‌های پیشرفته در دندانپزشکی هستند، ممکن است به ایمپلنت‌های دیجیتال روی آورند. این فناوری پیشرفته برای آنها انتخابی آسان و مناسب می‌باشد.

 

جمع بندی

کلینیک دندانپزشکی مهرگان به عنوان بهترین دندان پزشکی در قم، برای کاشت ایمپلنت دیجیتال شناخته می‌شود؛ اینجا جایی است که تخصص، تجهیزات پیشرفته و مراقبت بی‌نظیر از بیماران به هم می‌آمیزد. در این مقاله، به بررسی اهمیت ایمپلنت‌های دیجیتال در دنیا پرداخته و علت برجسته شدن کلینیک دندانپزشکی مهرگان به عنوان برترین مرکز این روش‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. این مرکز با تمرکز بر دقت، تخصص و مراقبت بی‌نظیر، استانداردهای جدیدی را برای کاشت ایمپلنت دیجیتال تعریف کرده است. با کلینیک مهرگان،  لبخندی درخشان و اطمینان‌بخش را تجربه کنید.

دریافت نوبت آنلاین

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

*
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.